• RELACJE Z MOBILNOŚCI

• Uczniowie gimnazjum w Siedlcu gościli z wizytą w Niemczech!

W dniach 18-23.05 2015 delegacja naszej szkoły wzięła udział w ostatniej już mobilności w  ramach realizacji projektu Comenius. Cztery nauczycielki :Pani Jowita Kalitka, Agnieszka Galant, Agnieszka Billewicz, Marta Langier oraz czworo uczniów naszego gimnazjum Weronik Trela, Magdalena Bunalska, Nina Kwiatek oraz Szymon Głogowski  było gośćmi w niemieckim miasteczku Rheinboellen.

Podczas pobytu w pięknym rejonie jakim jest Nadrenia, mieliśmy okazję odwiedzić Muzeum Gutenberga znajdujące się w Moguncji, gdzie poznaliśmy historię druku oraz prawdę o  nazwisku  odkrywcy - Jan Gensfleisch. Kolejnym miastem na nadreńskim szlaku była Kolonia i imponująca Katedra górująca nad miastem. Na długo w pamięci pozostanie wizyta w Ludwig Museum gdzie z pomocą przewodnika podziwialiśmy dzieła min. Salvadora Dali oraz Picassa.

Podczas pobytu w szkole partnerskiej  zaprezentowaliśmy efekty  naszej pracy -  The Creative European Action Game.  W trakcie pokazu poszczególne kraje, w obecności władz lokalnych, otrzymały certyfikaty  uczestnictwa.

Zwieńczeniem pobytu u naszych zachodnich sąsiadów był rejs po Renie podczas, którego podziwialiśmy piękne i zapierające dech w piersiach widoki . Niemcy to naprawdę piękny kraj.

Na długo w naszej pamięci zostanie ten ostatni już wyjazd w ramach realizacji projektu Comenius. Ale jak mówią nasi przyjaciele z Austrii :„ Nie mówmy – „żegnajcie” . Powiedzmy „Do zobaczenia”!”

Jowita Kalitka

Polska - Siedlec 15-20.03.2015

Realizacja programu Comenius w Zespole Szkól w Siedlcu

W dniach 15-20 marca w ramach realizacji projektu „ Comenius – uczenie się przez całe życie” gościliśmy w Zespole Szkół w Siedlcu partnerów z sześciu krajów: Belgii, Austrii, Niemiec, Francji, Turcji oraz Hiszpanii. Było to już piąte spotkanie przedstawicieli państw biorących udział w projekcie, tym razem to my – Polacy  byliśmy gospodarzami. Pobyt rozpoczęliśmy od prezentacji Zespołu Szkół  w Siedlcu.  Spacer po szkole i wymiana doświadczeń przyczyniły się do zacieśnienia relacji  i sprawiły, że nasi goście poczuli się jak w domu. Partnerzy  z zagranicy -  piętnastu nauczycieli oraz szesnastu  uczniów – podczas tygodniowego pobytu w naszym kraju  mieli okazję  poznać najpiękniejsze    i najbardziej wartościowe  miejsca oraz zabytki  naszej  kultury m.in.  wrocławski Rynek i Ratusz, Uniwersytet Wrocławski, Ostrów Tumski,  Panoramę Racławicką, Halę Stulecia oraz  Sky Tower.  Bogaty program zwiedzania dał możliwość zobaczenia także takich pereł dziedzictwa narodowego jak krakowski Wawel czy kopalnia soli w Wieliczce.

Podczas realizacji  tego dużego przedsięwzięcia edukacyjnego   nasi uczniowie, doskonaląc  umiejętności komunikacyjne i znajomość języków obcych,  gościli w swoich domach uczestników projektu z wielu państw. Dzięki  udziałowi w  projekcie  zacieśniły się przyjaźnie między nauczycielami     i uczniami z krajów partnerskich. Niezapomnianym pozostanie wieczór pożegnalny, który został  zorganizowany w szkole z wielkim zaangażowaniem społeczności lokalnej. Wielu wrażeń  artystycznych dostarczył  nam występ zespołu muzycznego „Szeptem”, którego członkowie zaprosili wszystkich do wspólnego śpiewu znanych piosenek w kilku językach. Wspólna zabawa i posiłek pełen typowo polskich przysmaków przygotowanych  przez Koło Gospodyń sprawiły, że żal było się rozstawać.

Partnerzy realizujący projekt byli zachwyceni pobytem w Polsce, atmosferą szkoły i niezwykłą gościnnością Polaków. Przed nami pozostały   przygotowania do ostatniego już szóstego  spotkania partnerów, które odbędzie się w Niemczech,  w maju 2015r.

Czytaj o nas również w prasie : http://wroclaw.gosc.pl/doc/2405301.Tworza-europejska-gre

Agnieszka Galant

Belgia - Vise

W dniach 21-26 września uczniowie naszej szkoły : Patrycja Franieczek, Patrycja Chorzępa oraz Martyna Kowalik wraz z Panią Dyrektor Marią Biegańską i nauczycielkami Jowitą Kalitką i Agnieszką Billewicz wzięły udział w kolejnej mobilności w ramach realizacji programu „Comenius – uczenie się przez całe życie”. Kolejne spotkanie przedstawicieli  państw biorących udział w projekcie miało miejsce w miejscowości Vise w Belgii. Podczas pobytu nasze uczennice zawiązały nowe przyjaźnie i miały możliwość poznać zarówno zwyczaje rodzin belgijskich jak i pogłębić znajomość języka obcego. Choć językiem używanym w tej części Belgii jest język francuski, to jednak nasze uczennice porozumiewały się głównie w języku angielskim, który jest roboczym językiem projektu. Wiele było  wspólnych wycieczek po Belgii, a jedną z tych, którą najbardziej zapamiętamy, był spacer po Bruggi – belgijskiej Wenecji.

Teraz przed naszą szkołą stoi wyzwanie związane z organizacją tak dużego przedsięwzięcia, jakim jest spotkanie partnerów w Polsce w naszej szkole. Ale cieszymy się na kolejne spotkanie, które odbędzie się w dniach od 15-20 marca 2015 roku.

Gule Gule Turkey!

Dnia 25 maja 2014 roku, delegacja ZS w Siedlcu w składzie: Aneta Suszycka, Arletta Zołoteńko, Jowita Kalitka wraz z uczniami Mateuszem Kruszyńskim, Piotrem Jasińskim i Mateuszem Żmudą udała się na trzecią mobilność w ramach programu Comenius, do Turcji.
                    W niedzielę, 25 maja o godzinie 4:45, wszyscy uczestnicy spotkali się na lotnisku im.: Mikołaja Kopernika we Wrocławiu. O godzinie 5:45 samolot polskich linii lotniczych "LOT" wystartował, i po ok 1 godzinie wylądował we Warszawie. Z Warszawy polecieliśmy do Wiednia, a stamtąd, po 5 godzinnym oczekiwaniu wyruszyliśmy do Turcji. Po wylądowaniu w Istambule, nauczyciele zakwaterowali się w Hotelu a uczniowie zostali zawiezieni do domów uczniów goszczących. Pierwszego dnia, w szkole w Yalowej odbyło się przedstawienie prezentacji o sławnych ludziach z wszystkich krajów. Uczniowie pilnie zaangażowali się w te prezentacje.

W wolnych chwilach zapoznaliśmy się z uczniami z innych krajów, grając z nimi w piłkę lub inne gry sportowe. Następnie poznawaliśmy tamtejsze tereny spacerując po miejscowości Yalowa.

W pozostałe dni zajęliśmy się zwiedzaniem muzeów oraz ciekawych miejsc w Turcji, np. Muzeum Hagia Sophia. Poznawaliśmy też kulturę i zwyczaje tamtejszych rodzin; ich styl ubierania, mowę oraz opowiadaliśmy uczniom goszczącym informacje o Polsce i naszych zwyczajach.

W czwartek odbył się piknik integracyjny, na którym uczniowie ze szkół partnerskich mogli pokazać swoje umiejętności artystyczne, ale też dyrektor szkoły Tesvikiye Cumhuriyet Orataokulu Orataokulu Mudurkugu wręczył wszystkim przybyłym paczki z drobnymi upominkami.

W piątek 30 czerwca o godzinie 12:30 wylądowaliśmy w Polsce

Teraz przed nami wakacje. A po nich ruszamy do Belgii.

Welcome to Spain!

Zespół Szkół im. Ks. Jana Twardowskiego w Siedlcu współpracuje z sześcioma europejskimi szkołami w ramach realizacji programu Comenius. W związku z tym w dniach 15 – 21.03.2014r. grupa nauczycieli i uczniów  brała udział w spotkaniu szkół partnerskich w Badajoz w Hiszpanii. Po wyjeździe do Francji w listopadzie była to druga obowiązkowa mobilność. W spotkaniu uczestniczyli: szkolny koordynator programu – p. Aneta Suszycka i wicedyrektor szkoły, p. Arletta Zołoteńka oraz uczniowie gimnazjum: Karol Rajter i Mariusz Żurawiński. Wyprawa była bardzo ekscytująca i pouczająca.

Podróż do Badajoz i z powrotem była długa i dość męcząca, gdyż to miasto leży na południu Hiszpanii przy granicy z Portugalią. Najpierw był  lot samolotem z Wrocławia przez Kopenhagę do Madrytu, potem przejazd autobusem przez Hiszpanię do Badajoz. Z powrotem podobnie, tylko lot był przez Warszawę. Jedyne niemiłe przeżycie z podróży to ogromne turbulencje podczas lotu do Kopenhagi.

Pobyt w Badajoz był bardzo przyjemny, ale też pracowity, przyniósł wiele korzyści dla uczestników wyjazdu.  Przez ten czas uczniowie mieszkali w domach hiszpańskich kolegów, przebywali pod opieką ich rodziców, a także hiszpańskich nauczycieli. Cała międzynarodowa grupa Comenius w ciągu tych kilku dni brała udział w różnych zajęciach w hiszpańskiej szkole oraz w wycieczkach po regionie Estremadura, prowincji Hiszpanii. Uczniowie i nauczyciele mieli okazję nawiązać nowe znajomości,  doskonalić umiejętność porozumiewania się w języku angielskim, poznać system szkolnictwa hiszpańskiego, życie w typowej hiszpańskiej rodzinie, historię, kulturę i tradycje tego kraju, no i hiszpańską kuchnię (w której jednym z głównych dań są owoce morza!).

Bardzo ciekawym przeżyciem były wycieczki po regionie Estremadura, gdzie przenikają się  kultury: starożytnego Rzymu, arabska i chrześcijańska. Merida, Caceres i Badajoz to miasta założone przez starożytnych Rzymian w I w. p.n.e. W każdym z tych miejsc można zobaczyć pozostałości  po kulturze rzymskiej: akwedukty, mosty, wielkie budowle- jak w Meridzie: amfiteatr, gdzie odgrywano tragedie i komedie, arenę, gdzie walczyli gladiatorzy, cyrk, gdzie odbywały się wyścigi rydwanów. Potem w VIII w. n.e. te ziemie zajęli Maurowie (Arabowie – muslim – tak mówią Hiszpanie), którzy również odcisnęli swoje piętno, a dopiero w XII/XIII w n.e. zostali oni wyparci przez chrześcijan.

Współczesna Hiszpania jest pięknym, zadbanym, przyjaznym krajem, ze słońcem, palmami  i drzewami pomarańczowymi na ulicach miast, drzewami oliwnymi na polach.  A najmilszym ptakiem, który można w Estremadurze zobaczyć w locie, na łące, na każdym prawie drzewie, słupie, dachu jest bocian! Dzięki temu Hiszpania ma tak wiele wspólnego z Polską.

Pobyt w Hiszpanii to była wspaniała przygoda dla uczestników wyjazdu, po której zostanie nie tylko wiele wspomnień, ale również trwałych znajomości. Teraz szkoła przygotowuje się już do trzeciej mobilności – wyjazdu do Turcji.

Paryż 18-23.11.2013

W dniach od 18 do 23 listopada razem z Moniką Konarską, Magdą Zołoteńką, panią dyrektor i panią Suszycką brałam udział w wyjeździe zagranicznym w ramach projektu Comenius. Pierwsze spotkanie  przedstawicieli wszystkich szkół z siedmiu krajów, które są w tym projekcie,  odbyło się w Paryżu, we Francji.

Spałyśmy u francuskich rodzin. Bardzo zaprzyjaźniłyśmy się z naszymi korespondentkami (tak nas nazywały nasze francuskie koleżanki). Codziennie zwiedzałyśmy coś ciekawego w Paryżu. Szczególnie zachwyciła mnie wieża Eiffla. Popołudniami mile spędzaliśmy czas z rodzinami, np. na pieczeniu ciasta, zakupach, czy robieniu maseczek na twarzach.

Wyjazd zmusił mnie do przyłożenia się do nauki języka angielskiego. Wspaniale było zwiedzić to piękne miasto z moimi przyjaciółkami oraz nowymi koleżankami i kolegami z innych krajów. Wyjazd zaliczam do udanych.

Olga Fret

23 listopada 2013 roku razem z Moniką Konarską i Olgą Fret oraz panią dyrektor i panią Suszycką wróciłam z tygodniowego pobytu w Paryżu, zorganizowanego przez naszą  szkołę w ramach projektu  Comenius. W tym projekcie bierze udział 7 krajów: Hiszpania, Belgia, Niemcy, Austria, Turcja, Francja oraz Polska.

Podczas pobytu w Paryżu my, dziewczyny, mieszkałyśmy w domach naszych nowych koleżanek z Francji. One mają po 13 lat. Moja ma na imię Ines. Bardzo dobrze się z nimi dogadywałyśmy po angielsku. Dzięki rodzinom, u których mieszkałyśmy, mogłam poduczyć się języka angielskiego oraz poznać styl życia zwykłych ludzi we Francji. Wiem teraz, że jedzą bardzo dużo czekolady, ciastek czekoladowych. Śniadanie jest raczej na słodko, oczywiście najważniejsza jest nutella! W jeden ze spędzonych tam wieczorów rodzina, u której spała Monika, oraz Ines i Marceline (nasze korespondentki),  zabrali nas do francuskiej restauracji, gdzie mogłyśmy po raz pierwszy spróbować ślimaka!  Później rodzice Marceline zabrali nas na przejażdżkę samochodem nocą wokół wszystkich najważniejszych i najładniejszych paryskich budowli oraz pokazali wieżę Eiffel.

Fantastycznie wspominam również czas spędzony z uczniami z innych krajów we francuskiej szkole. Mogliśmy poznać swoje szkoły, bo każda delegacja przedstawiała prezentację multimedialną. Nasza prezentacja była jedną z najciekawszych i najlepiej przygotowanych! Razem też zwiedzaliśmy Paryż, poznaliśmy dużo znanych i pięknych zabytków.

Uważam, że wyjazd był wspaniały.

Magda Zołoteńka

Dzięki udziałowi w projekcie Comenius miałam okazje pojechać do Francji.

W tym czasie zwiedziłam zabytki  Paryża i miło spędziłam czas z młodzieżą z innych krajów. Grupa Comenius składała się z Francuzów, Austriaków, Niemców, Belgów, Turków , Hiszpanów i nas. W czasie pobytu w Paryżu mieszkałam u urodziny Marceline. Wtedy poznałam zwyczaje Francuzów oraz ich codzienne życie. Najczęściej przebywałam z moją korespondentką, jej koleżankami oraz z Magdą i Olgą. Czas we Francji miałyśmy dobrze zorganizowany, codziennie zwiedzałyśmy Paryż i rozmawiałyśmy z przyjaciółmi z innych krajów. Bardzo spodobało mi się to miasto i miałam nawet okazję być pod wieżą Eiffel nocą, a przed tym we francuskiej restauracji.

Pomimo tego, że mówimy różnymi językami i pochodzimy z różnych kultur, bardzo dobrze dogadywałyśmy się z innymi. Oczywiście językiem porozumienia był angielski.

Po tym wyjeździe mogę powiedzieć, że czas spędzony we Francji będę często wspominać.

Zrozumiałam, że trzeba porządnie przyłożyć się do nauki angielskiego!